رفع مشکلات جامعه در گرو بها دادن به آموزش و پرورش است
آموزش و پرورش امروز از مسائل و مشکلاتی رنج می برد که پویایی تعلیم و تربیت در گرو توجه به آن ها و تلاش برای حل آن هاست.
امسال به دلیل ویروس کرونا، اکثر کلاس های درس به صورت غیر حضوری برگزار شده و کمبود امکانات و ناکافی بودن اعتبارات آموزش و پرورش، بر مشکلات مدارس و تحصیل دانش آموزان افزوده است.
بدون تردید مسائل مربوط به دو حوزه مهم و تأثیرگذار، اقتصاد و نیروی انسانی، از اهمیت افزون تری برخوردارند. ضمن آن که این دو حوزه نیز تأثیر متقابل بر یکدیگر دارند. از سویی حل مشکلات اقتصادی آموزش و پرورش باعث آرامش روانی نیروی انسانی و افزایش علاقمندی و رضایت شغلی آن ها را فراهم خواهد آورد و ضریب بهره وری را در دستگاه تعلیم و تربیت بالا خواهد برد و از سوی دیگر وجود نیروهای کارآمد و با انگیزه مانع هدر روی بسیاری از امکانات اقتصادی آموزش و پرورش خواهد شد.
متأسفانه علی رغم بسیاری از اقدامات خوبی که تاکنون در رابطه با حل مشکلات آموزش و پرورش در تمامی حوزه ها از جمله این دو حوزه انجام شده است هنوز آموزش و پرورش در این دو حوزه با چالش های جدی مواجه است. اگر مانند ژاپن و برخی دیگر از کشورها به آموزش و پرورش بهای بیشتری داده شود قطعا بسیاری از مشکلات جامعه نیز رفع خواهد شد.
روی دیوار یک مدرسه با خط درشت نوشته بودند: تشبیه معلم به شمع درست نیست، شمع می سوزد و تمام می شود، اما معلم می سوزد و چراغ ها برافروخته می شوند.
به راستی در این تلاش مقدس چه سری نهفته است که رادمردی چون مولای متقیان حضرت علی (ع) می فرماید: «اگر کسی کلمه ای به من بیاموزد، مرا بنده خود ساخته است»
به قلم: معصومه اکبری (مدیر مسئول)
ساعت: ۱۰:۳۲ بعد از ظهر – ۹۹/۰۷/۲۶
بازدیدها: ۷۰
آخرین دیدگاهها