سایت صدف نیوز- شماره مجوز: 83030

هرمزگان رتبه نخست در دریافت اظهارنامه الکترونیکی را کسب کرد

مدیرکل امور مالیاتی هرمزگان:

هرمزگان رتبه نخست در دریافت اظهارنامه الکترونیکی را کسب کرد

مدیرکل امورمالیاتی هرمزگان گفت: اداره کل امور مالیاتی هرمزگان به دلیل اطلاع‌رسانی گسترده و شفافیت برای مودیان توانست برای نخستین بار، در دریافت اظهارنامه الکترونیکی عملکرد سال۹۵ رتبه نخست را کسب نماید.

به گزارش صدف نیوز: شاکررضا مریدی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان این مطلب اظهار کرد: در بخش اطلاع‌رسانی به مودیان سنگ تمام گذاشتیم و از ظرفیت‌های مختلف رسانه‌ای از جمله رادیو و تلویزیون و نشریات، بیلبوردها و… استفاده و تلاش کردیم به مودیان اطلاع‌رسانی لازم و به‌موقع در خصوص تسلیم اظهارنامه و… داشته باشیم.

وی افزود: این موضوع باعث شد که ۳۵ هزار اظهارنامه در سطح استان توسط مودیان مالیاتی تسلیم شود.

مدیرکل امورمالیاتی هرمزگان بیان کرد: همچنین گام نخست در تحقق عدالت مالیاتی و مودی محوری، شفاف‌سازی برای مودیان است و به همین دلیل به بخش اطلاع‌رسانی به‌خصوص در بخش مشوق‌های مالیاتی و… برای مودیان مالیاتی توجه ویژه‌ای شده است.

مریدی هرمزگان افزود: برای رفاه حال مودیان مالیاتی، این اداره کل نسبت به تقسیط بدهی مودیانی که بیش از سه سال از تاریخ قطعیت بدهی آنان حسب ماده ۱۶۷قانون مالیات‌های مستقیم سپری نشده باشد و دارای مشکل نقدینگی می‌باشند، اقدام خواهد نمود.

مشوق‌های مالیاتی

مدیرکل امور مالیاتی هرمزگان بیان داشت: براساس ماده ۱۸۹ قانون مالیات‌های مستقیم، اشخاص حقوقی و حقیقی چنانچه طی سه سال متوالی ترازنامه و حساب سود و زیان و دفاتر و مدارکشان مورد قبول قرار گرفته باشد و مالیات هر سال را با تسلیم اظهارنامه بدون مراجعه به هیات‌های حل اختلاف مالیاتی پرداخت کرده باشند، معادل ۵ درصد اصل مالیات سه سال مذکور علاوه‌بر استفاده از مزایای مقرر در ماده ۱۹۰ این قانون به عنوان جایزه خوش حسابی از محل وصولی‌های جاری پرداخت یا در حساب سنوات بعد آنان منظور خواهد شد که این جایزه از پرداخت مالیات معاف خواهد بود.

مریدی افزود: همچنین طبق ماده ۱۹۰ این قانون، علی‌الحساب پرداختی بابت مالیات عملکرد هر سال مالی قبل از سررسید مقرر در این قانون برای پرداخت مالیات عملکرد موجب تعلق جایزه‌ای معادل یک درصد مبلغ پرداختی به ازای هر ماه تا سررسید مقرر خواهد بود که از مالیات متعلق همان عملکرد کسر خواهد شد.

وی اذعان داشت: پرداخت مالیات پس از آن موعد موجب تعلق جریمه‌ای معادل ۵/۲ درصد مالیات به ازای هر ماه خواهد بود و مبدا احتساب جریمه در مورد مودیانی که مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی هستند نسبت به مبلغ مندرج در اظهارنامه از تاریخ انقضای مهلت تسلیم آن و نسبت به مابه‌الاختلاف از تاریخ مطالبه و در مورد مودیانی که از تسلیم اظهارنامه خودداری نموده و یا اصولا مکلف به تسلیم اظهارنامه نیستند تاریخ انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه یا سررسید پرداخت مالیات حسب مورد می‌باشد.

این مقام مسؤول اضافه کرد: براساس تبصره ۱ این ماده هم مودیانی که به تکالیف قانونی خود راجع به تسلیم به موقع اظهارنامه یا ترازنامه و حساب سود و زیان و پرداخت یا ترتیب دادن پرداخت مالیات طبق اظهارنامه یا ترازنامه و حساب سود و زیان و حسب مورد ارائه به موقع دفاتر و اسناد و مدارک خود اقدام نموده‌اند، در موارد مذکور در ماده ۲۳۹ این قانون هرگاه برگ تشخیص مالیاتی صادره را قبول یا با اداره امور مالیاتی توافق نماید و نسبت به پرداخت مالیات متعلقه یا ترتیب دادن پرداخت آن اقدام کنند از ۸۰ درصد جرائم مقرر در این قانون معاف خواهند بود.

مریدی گفت: همچنین درصورتی که این گونه مودیان ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ برگ قطعی مالیات نسبت به پرداخت یا ترتیب دادن پرداخت آن اقدام نمایند از۴۰ درصد جرائم متعلقه در این قانون معاف خواهند بود.

وی افزود: براساس تبصره ۲ ماده ۱۹ قانون مالیات‌های مستقیم هم چنانچه فاصله تاریخ وصول اعتراض مودی نسبت به برگ تشخیص مالیات تا تاریخ قطعی شدن مالیات از یک سال تجاوز نماید، جریمه ۵/۲ درصد در ماه موضوع این ماده نسبت به مدت زمان بیش از یک سال مذکور تا تاریخ ابلاغ برگ قطعی مالیات قابل مطالبه از مودی نخواهد بود.

به گفته این مقام مسئول براساس ماده ۱۹۱ این قانون، تمام یا قسمتی از جرائم مقرر در این قانون بنا به درخواست مودی با توجه به دلائل ابرازی مبنی‌بر خارج از اختیار بودن عدم انجام تکالیف مقرر و با در نظر گرفتن سوابق مالیاتی و خوش حسابی مودی به تشخیص و موافقت سازمان امور مالیاتی کشور قابل بخشوده شدن می‌باشد‌.

جریمه مالیاتی

مریدی تصریح کرد: براساس ماده ۱۹۲، در کلیه مواردی که مودی یا نماینده او که به موجب مقررات این قانون از بابت پرداخت مالیات مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی می‌باشد، چنانچه نسبت به تسلیم آن در موعد مقرر اقدام نکنند، مشمول جریمه غیرقابل بخشودگی معادل ۳۰ درصد مالیات متعلق برای اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع این قانون و ۱۰ درصد مالیات متعلق برای سایر مودیان می‌باشد که حکم این ماده در مورد درآمدهای کتمان شده در اظهارنامه‌های تسلیمی و یا هزینه‌های غیرواقعی نیز جاری می‌باشد.

وی افزود: براساس ماده ۱۹۳ این قانون، مودیانی که به موجب این قانون و مقررات مربوط به آن مکلف به نگهداری دفاتر قانونی هستند، در صورت عدم تسلیم ترازنامه و حساب سود و زیان یا عدم ارائه دفاتر، مشمول جریمه‌ای معادل ۲۰ درصد مالیات برای هر یک از موارد مذکور خواهند بود.

مدیرکل امورمالیاتی هرمزگان عنوان کرد: طبق تبصره این ماده قانونی هم عدم تسلیم اظهارنامه و ترازنامه و حساب سود و زیان دو دوره معافیت موجب عدم استفاده از معافیت مقرر در سال مربوط خواهدشد.

مریدی خاطرنشان کرد: براساس ماده ۱۹۴ قانون مالیات‌های مستقیم همچنین مودیانی که اظهارنامه آنها در اجرای مقررات ماده ۱۵۸ این قانون مورد رسیدگی قرار می‌گیرد، درصورتی که درآمد مشمول مالیات مشخصه قطعی با رقم اظهار شده از طرف مودی بیش از ۱۵ درصد اختلاف داشته باشد، علاوه بر تعلق جرائم مقرر مربوط که قابل بخشودن نیز نخواهد بود تا سه سال بعد از ابلاغ مالیات مشخصه قطعی از هرگونه تسهیلات و بخشودگی‌های مقرر در قانون مالیات‌ها نیز محروم خواهند شد.

بازدیدها: ۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *