«چالشهای رسانههای محلی در برابر رسانههای سراسری»
بررسی شد
هفتمین نشست تخصصی دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها با عنوان چالشهای رسانههای محلی در برابر رسانههای سراسری چهارشنبه ۱۲ آذر ماه ۹۳ با حضور حسین انتظامی، معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر محمدمهدی فرقانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، دکتر علی گرانمایهپور، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر محمد سلطانیفر، مدیر کل دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها، تعدادی از صاحبان امتیاز و مدیران مسئول نشریات محلی برگزار شد.
محمدمهدی فرقانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، ضمن تاکید بر تشویق دانشجویان به پژوهش در حوزه مطبوعات محلی، هویت بخشی را یکی از ابعاد مطبوعات محلی عنوان کرد و افزود: نقطه تمایز مطبوعات محلی و مطبوعات سراسری بعد هویتسازی محلی آنهاست، با این حال ورود فناوریهای اطلاعاتی موجب اغفال از این کارکرد مطبوعات محلی شده است.
وی در تشریح مسائل و مشکلات مطبوعات محلی، توجه به میزان حرفه ای گرایی، استقلال نسبی، نیروی انسانی، نوع مدیریت و تولید محتوای رسانه ای را از جمله پیششرط ها و ضرورتهای فعالیت مطبوعات محلی عنوان کرد.
خداداد ابراهیمی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مطبوعات محلی با بیان اینکه حکایت مطبوعات محلی و سراسری، حکایت دارا و ندار است افزود: نشریات سراسری در چاپخانه های مستقل و با تیراژ بالایی منتشر می شوند. این نشریات با ویژهنامههایی که در ۳۱ استان کشور منتشر میکنند موجبات تضعیف مطبوعات محلی را فراهم می کنند.
وی با اشاره به اینکه مطبوعات محلی قابلیتهای فرهنگی و اجتماعی بسیاری دارند خاطرنشان کرد: مطبوعات محلی با انتشار دوزبانه و توزیع در مرزها موجب افزایش انسجام و یکپارچگی اجتماعی میشوند.
حیدری، مدیر عامل اتحادیه مطبوعات محلی، به تبعیض میان نشریات محلی و سراسری اشاره کرد و گفت: مطبوعات سراسری با انتشار ویژهنامه های استانی، اکثر آگهیهای استانی را به خود اختصاص میدهند، که این امر موجب تضعیف بیش از پیش مطبوعات محلی میشود.
غلامحسین عطایی، مدیر مسئول روزنامه ندای هرمزگان به زمینههای قانونی اخذ آگهی مطبوعات محلی و سراسری اشاره کرد و بابیان اینکه مطابق قانون مطبوعات سراسری تنها میتوانند ۳۰ درصد آگهیهای استانی را منتشر کنند و ۷۰ درصد مابقی متعلق به مطبوعات محلی است افزود: مطبوعات سراسری باعدم رعایت این رویه قانونی و انتشار بیشتر آگهیهای استانی موجب تضعیف بیشتر مطبوعات محلی میشود.
ملک مسعود ملک، مدیر مسئول روزنامه ملک یزد، بر آموزش روزنامهنگاران استانی توسط مدیران مسئول مطبوعات محلی تاکید کرد.
علی گرانمایهپور، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد پیشنهاداتی در حوزه اقتصاد و مدیریت رسانه ارائه کرد و گفت: دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها یک طرح مطالعاتی در خصوص تجمیع مطبوعات محلی ارائه دهد تا زمینههای شکلگیری و تاسیس موسسه مطبوعاتی از طریق تجمیع چند مطبوعه محلی مطالعه شود.
وی همچنین در راستای آموزش روزنامهنگاران پیشنهاد تاسیس دانشکده روزنامهنگاری در استانها را ارائه داد.
رضا سواری مدیر مسئول روزنامه مردم نو زنجان، با بیان اینکه مطبوعات محلی باید عامل توسعه محلی باشند تصریح کرد: مهمترین کارکرد مطبوعات محلی رشد و توسعه در تولید محنوای محلی است.
مدیر مسئول نشریه راه و اندیشه لرستان اظهار داشت: در حال حاضر عرصه برای مطبوعات محلی بسته شده است و مطبوعات محلی بیشتر برای بقا جنگ میکنند.
افضلی، مدیرمسئول یکی از مطبوعات محلی نیز به بیان مشکلات و مسائل مطبوعات محلی پرداخت و گفت: مطبوعات محلی به دلیل ضعف کارکردی عملکرد مناسبی ندارند.
کرمپور مدیر مسئول نشریه یادگاری به رویه دولت در توجه به مطبوعات اشاره کرد و گفت: دولت باید مشخص کند مطبوعات کاغذی در اولویت است یا خبرگزاریهای.
در ادامه این نشست تخصصی، حسین انتظامی، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خطاب به مدیرمسئولان نشریات محلی در استانها گفت: همواره به دوستانی که در نشریات محلی فعالیت میکنند تشکیل بنگاه های رسانه ای را توصیه میکنم.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۶۰۰۰ نشریه در کشور وجود دارد که از این تعداد ۵۸۰۰ نشریه دارای صاحب امتیاز است گفت: اگر این نشریات تجمیع شده و یک بنگاه رسانه ای را تشکیل دهند هم در هزینهها صرفهجویی میشود و هم اینکه قدرت همافزایی پیدا می کنند و در صورت واحد بودن صاحب امتیاز چند نشریه، یارانه آن ها ۲۵ درصد افزایش پیدا خوهد کرد.
انتظامی در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص بیمهی روزنامه نگاران محلی مطرح کرد: ماده ۴۶ قانون مطبوعات تصریح بر این دارد که بیمه روزنامهنگار تکلیف صاحب امتیاز است. هرچند از طرفی میدانیم این اقدام برای صاحب امتیاز هزینه دارد. لذا وزارت فرهنگ و ارشاد اعلام کرده است، همکاران خودتان را بیمه کنید اما صد درصد پولی که برای تامین اجتماعی واریز میکنید به ما بدهید و ما یک جا به شما برمیگردانیم.
معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از لیست دو میلیارد و ۸۰۰ هزار تومانی بیمه ۶۰ رسانه به وزارتخانه فرهنگ و ارشاد خبر داد و در عین حال گفت: متاسفانه یکی از دلایل خانه به دوشی روزنامهنگاران این است که از طریق بنگاه مطبوعاتیشان تعریف و تثبیت نمیشوند. اینکه دولت بیمه خبرنگاران را بدهد اساسا با استقلال حرفهای روزنامهنگاران مغایرت دارد.
او سپس در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص روند رسانههای محلی و فرصتهایی که در اختیار دارند، گفت: روندی که این روزها رسانههای ملی دارند باعث شده که در همه دنیا، روز به روز از ظرفیت و فرصتهایی که در اختیارشان قرار میگیرد کاسته میشود و در عوض چند رسانه دیگر با فرصت مواجه هستند. رسانههای محلی قدر خودشان را بدانند این رسانهها گاهی دوست دارند مثل رسانههای سراسری عمل کنند، در حالی که این اتفاق باعث میشود علاوه بر اینکه فرصتهایی که دارند از بین برود، بلکه از هر طرف دیگر نیز رانده میشوند.
انتظامی درخصوص ویژهنامههایی که همراه با روزنامههای سراسری توزیع می شود به نکاتی اشاره کرد و گفت: مطابق آیین نامه اجرای قانون مطبوعات، ویژهنامههای روزنامههای سراسری نباید بیش از ۳۰ درصد هزینهی آگهیهای مربوط به روزنامه خود را دریافت کنند. ۷۰ درصد از هزینه آگهیها حتما باید به نشریات محلی تعلق بگیرد و ۳۰ درصد را اجازه دارند به روزنامههای سراسری بدهند. همچنین ۹ استان که به اصطلاح کم برخوردار هستند، ضرورت یارانهای آنها از ۳۰ درصد به ۵۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد.
انتظامی همچنین به افزایش سه برابری یارانه نشریاتی که در جدار مرزی واقع شده اند اشاره کرد و بیان داشت: نشریاتی که در استان های جدار مرزی واقع شده اند و مروج همبستگی ملی باشند ضریب یارانه آن ها تا سه برابر افزایش می یابد.
انتظامی در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص ویژهنامههای روزنامههای سراسری عنوان کرد: طبق قانون، ویژه نامههای روزنامههای سراسری اجازه ندارند به شکل مستقیم توزیع شوند حتما باید همراه روزنامه و ضمیمه روزنامه شوند و یکی از آسیبهایی که متوجه نشریات محلی میشود این است که استانها با ویژهنامههای استانیشان میتوانند بیایند و فضای بازار آنجا را بگیرند. بنابراین در ارتباط با این اقدام به مطبوعات ملی توصیه میکنم که اگر با چنین برخوردی مواجه شدند حتما به ما خبر بدهند به جهت اینکه این یک وظیفه قانونی است.
انتظامی در ادامه مطرح کرد: بسیاری از پیشنهاداتی که داده شد وظیفه دولت نیست و این اشتباه است که ما انتظار داریم یک دست غیبی از آسمان به نام دولت بیاید و این مسائل را برای ما حل کند. لذا خودمان هیچ گاه چارهاندیشی نمیکنیم در حالی که دولت و حاکمیت وظیفه دارد در زمینه مقرراتگذاری و سیاستهای تشویقی برنامههایی بگذارد. اما به عنوان مثال درخصوص شرکت توزیع اگر دولت در این اقدام پیشرو باشد این اقدام برای نشریات مستقل محلی اول بدبختی است. در حالی که نشریات محلی باید خودشان کنسرسیومی تشکیل دهند و آن وقت از دولت بخواهند به عنوان مثال در این موارد به آنها کمک کند.
محمد سلطانی فر، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها با بیان اینکه یکی از دغدغههای مهم رسانههای محلی، رقابت ناسالم آنها با رسانههای سراسری و دولتی است و رسانههای محلی همیشه از این رقابت ناسالم در نگرانی بهسر میبرند اظهار داشت: موضوع رسانههای محلی و در تقابل قرار گرفتن آنها با رسانههای سراسری، یکی از دغدغههای همیشگی و نگرانی رسانههای محلی بوده است که باید آسیبشناسی شده و مورد بررسی قرار گیرد.
وی بیان کرد: محلیگرایی نباید موجب غفلت از تحولات و رخدادهای جهان بیرونی و حوزه ملی شود، بلکه باید دید فضای رسانههای محلی تا چه اندازه آمادگی پذیرش و پرداختن به موضوعات از نگاه ملی و جهانی را دارند.
مدیرکل دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها، یکی دیگر از معضلات و چالشهای مهم حوزه رسانههای محلی را عدم نقدپذیری مسئولین محلی و محدودیت فضای نقد در رسانهها عنوان کرد و افزود: تجربه نشان داده ظرفیت و پذیرش نقد در مسئولین محلی نسبت به مسئولین ملی از ضریب پایینتری برخوردار است و هر چه به سمت محلیگرایی پیش برویم تحمل و پذیرش نقد در مسئولین کاهش مییابد.
وی مسائل محتوایی، اقتصادی، مالی و سیاسی را از دیگر معضلات رسانههای محلی عنوان کرد و افزود: اینها مشکلاتی است که در حوزه رسانههای محلی مطرح است و در بسیاری از مقالات نیز به آن پرداخته شده است. انعکاس و طرح این مسائل در فضای رسانهای کشور میتواند موجب گشایش بحثهای آسیبشناسانه و پژوهش در این حوزه شده و در حوزههای تصمیمگیری و حمایتها راهگشا باشد.
سلطانیفر در بخش دیگری از سخنان خود از برگزاری نشست تخصصی با عنوان “واگذاری رسانههای دولتی به بخش خصوصی” در نشستهای آتی این دفتر خبر داد و گفت: یکی از مهمترین موضوعاتی که امروزه بخشی از قولها و تعهدات دولت است، طرح واگذاری رسانههای دولتی به بخش خصوصی است که در نشستهای بعدی دفتر مطالعات ابعاد مختلف این موضوع از جمله مسائل حقوقی، صنفی، سیاسی، و اقتصادی این مسئله مورد یحث قرار خواهد گرفت.
بازدیدها: ۵
آخرین دیدگاهها