حسین انتظامی:
مطبوعات محلی، آینده خوبی خواهند داشت
اولین همایش مدیران مطبوعات محلی کشور روز چهارشنبه ۲۳ مهرماه سال جاری از سوی اتحادیه ی نشریات محلی استانهای کشور در سالن همایشهای کتابخانهی ملی برگزار شد. در این همایش مسوولان اتحادیه و نشریات استانی به بیان دغدغهها و مشکلات خود پرداختند و معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد نیز به آنها پاسخ داد.
خداداد ابراهیمی، رییس هیات مدیرهی اتحادیهی مطبوعات محلی در ابتدای این مراسم دربارهی وضعیت نشریات محلی به تفاوت آنها با نشریات سراسری اشاره کرد و گفت: نشریات سراسری آگهیهای زیادی میگیرند و فربه میشوند و اما ازطرف دیگر این رسانههای محلی هستند که دچار مرگی خاموش شدهاند. ما زیاد هستیم ولی زیادی نیستیم. ما هم در راستای اعتلای نظام قلم میزنیم. بعضی از ما قلمزنی را از دفاع مقدس آغاز کردیم.
رییس هیات مدیرهی اتحادیهی نشریات محلی به عدم توجه کافی به خبرنگاران نشریات محلی اشاره کرد و گفت: در سفرهای خارجی خبرنگاران از رسانههای مرکز انتخاب میشوند و حتی در سفرهای استانی هم همین خبرنگاران حاضر میشوند درحالیکه میبینیم مطبوعات محلی بهترین پوشش را میدهند. معاونت مطبوعاتی باید شرایطی را فراهم آورد و بین ما و نهاد ریاست جمهوری ارتباط برقرار کند. بعد از سه دهه باید توجه ویژهای به مطبوعات محلی بشود.
ابراهیمی از تاخیر معاونت مطبوعاتی و حضور نیافتن او تا آن لحظه گلایه کرد و در ادامهی صحبتهایش چند پیشنهاد ارایه کرد و گفت: تاسیس شرکت تعاونی مطبوعاتی یکی از پیشنهادهاست که میتواند کمک اقتصادی زیادی کند و در دل آن هم صندوق حمایت مطبوعات را تشکیل داد. اگر ما مستقل باشیم میتوانیم بهتر کار کنیم. شاید در حال حاضر بعضی مسایل را رعایت کنیم و در مورد آنها ننویسیم.
رییس هیات مدیرهی اتحادیهی نشریات محلی همچنین گفت: برای این که هویت مطبوعات محلی احراز شود پیشنهاد میکنم روز مطبوعات محلی در تقویم ما ثبت شود. از حاضران میخواهم بررسی کنند و روز مناسبی را برای این کار پیشنهاد بدهند.
ابراهیمی اضافه کرد: سینما برنامهای تخصصی به نام ۷ دارد. برای ورزش هم برنامهی تخصصی نود پخش میشود. ما رکن چهارم دموکراسی هستیم و پیشنهاد میکنم برنامهی ۴ در سیما ساخته شود تا کارشناسان مسایل مطبوعات محلی را بررسی کنند و این برنامه بتواند برای ما راهگشا باشد. پیشنهاد بعدی من هم این است که همهی استانها تاریخ مطبوعات استان خود را به شکلی فاخر چاپ کنند.
او ادامه داد: همانطور که سیاست دولت واگذاری کارها به خود مردم است، پیشنهاد میکنم کار مطبوعات محلی هم به خودشان واگذار شود تا دیگر شاهد نباشیم در نمایشگاه مطبوعات در کوچه پسکوچه غرفهای به این نشریات اختصاص پیدا کند.
رییس هیات مدیرهی اتحادیهی نشریات محلی دربارهی نحوهی برگزاری دومین دورهی همایش نیز عنوان کرد: پیشنهاد میکنم همایش بعدی نشریات محلی در یکی از استانها برگزار شود و این استان از میان استانهای داوطلب انتخاب شود. همچنین باید اشاره کنم اتحادیهی مطبوعات محلی کاملا صنفی و غیر سیاسی است و به همین دلیل هم میبینید که در این همایش به هیچ فرد سیاسی تریبون ندادیم.
پس از پایان صحبتهای ابراهیمی، مجری برنامه گفت: «همان زمان که خیلی از کشورها روزنامه را نمیشناختند عباس میرزا در ایران روزنامه منتشر کرد.» البته این گفتهی مجری درحالی بیان شد که مطابق کتابهای معتبر تاریخی و تاریخ روزنامهنگاری، اولین روزنامه را میرزا صالح شیرازی به نام کاغذ اخبار و آن هم با تاخیری دویست ساله نسبت به سایر کشورها منتشر کرد.
ضرورت تشکیل اتحادیه رفع تنگناهای مطبوعات محلی است
غلامرضا فروغینیا، سخنگوی اتحادیه در ادامه صحبتهایش را با اشاره به کیهان و اطلاعات در گذشته آغاز کرد و گفت: اگر به گذشته نگاه کنیم به یاد میآوریم روزی را که مردم منتظر بودند روزنامههای کیهان و اطلاعات، آنهم با یک روز تاخیر نسبت به پایتخت به شهرستانها برسد. آن زمان عادت کرده بودیم که یک روز بعد، اخبار سوخته را بخوانیم اما حالا که «تازگی» به عنوان بالاترین ارزش خبری در میان ارزشهای خبری دیگر، دنیای اطرافمان را به سرعت تحت تاثیر خود قرار داده است، نمیدانم چگونه میخواهیم خودمان را تطبیق بدهیم. حالا که تکنولوژی باعث شده در کمترین زمان اخبار از دورترین مکانها به ما برسد دیگر نمیتوان مخاطب را برای خواندن آخرین خبر در روزنامه منتظر گذاشت.
او افزود: در کار روزنامههای محلی تنگناهایی وجود دارد؛ ضرورت تشکیل اتحادیه شاید رفع این تنگناهاست و شاید با حضور گستردهی مدیران مطبوعات محلی شاهد تحولی برای ارتقای جایگاه درخور برای مطبوعات محلی باشیم.
او همچنین از چالشهای پیش روی مطبوعات نام برد:
۱- چالش اقتصاد: مهترین چالش پیش رو عدم توازن درآمد و هزینه است. به گونهای که مفهوم روزنامه در حال افول است و شناسنامهی روزنامهها در عمل به صورت هفتهنامه تبدیل شده است.
۲- چالش تبعیض: سالهاست احساس تبعیض در مطبوعات محلی در مقایسه با مطبوعات پایتخت وجود دارد و این مساله مانع اساسی ایجاد میکند. نحوهی توزیع یارانه و عدم وجود تشکیلاتی که حافظ منافع باشد، این تبعیض را به اوج خود میرساند.
۳- چالش امکانات محلی: در حال حاضر بسیاری از نشریات محلی از چاپ بیبهره هستند. آنها مجبورند نشریه را در تهران چاپ کنند. کاری که هم هزینهها را بالا میبرد و هم میتواند باعث تاخیر در انتشار نشریه شود.
۴- چالش کمیت: حضور گستردهی نشریات در صورتی که توازن مثبتی میان کمیت، جذب آگهی و فروش وجود داشته باشد خوب است و میتواند سلیقههای متفاوت مخاطبان را پوشش دهد اما اگر میان این عوامل توازن مثبت وجود نداشته باشد خود، به آنتی تز هدف اولیه تبدیل میشود.
۵- چالش رقابت: به دلیل فاصلهی نشریات سراسری که در پایتخت منتشر میشوند با نشریات استان این مساله باعث میشود بستر لازم برای شکوفایی استعدادها فراهم نشود.
۶- چالش آموزش: بسیاری از دستاندرکاران مطبوعات توانستهاند به صورت تجربی پلههای پیشرفت را طی کنند در حالی که در حال حاضر استعدادهای آمادهای وجود دارند و با آموزش میتوان آنها را پرورش داد. برخی از استانها سالهای متمادی است که از نبود دورههای آموزشی رنج میبرند.
۷- چالش سازماندهی و تشکیلات: متاسفانه در سالهای گذشته هیچ گونه تشکیلاتی به وجود نیامد تا بتواند از مطبوعات بویژه مطبوعات محلی دفاع کند. چنین رویدادی باعث میشود تا شکاف عمیقی میان دستههای معدود وابسته و ناوابستههای کثیر مطبوعات ایجاد شود.
۸- چالش انتقاد: در حال حاضر با حضور رسانههای مرکز شرایط به گونه ای است که نشریات محلی برای سرپا نگهداشتن خود مجبور میشوند به سازمانهای محلی وابسته شوند و این امر منجر میشود تا گاهی نشریات به تربیون مدیران محلی تبدیل شوند.
۹- چالش سرعت و تکنولوژی: سرعت به همان اندازه که قیمت تمام شده در انتقال اطلاعات را کاهش داده، بر حذف کاغذ هم تاثیر گذاشته است. از همین رو میبینیم که روز به روز تیراژ نشریات کم میشود. بنابراین نیاز به همفکری است تا شیوهی کار تغییر کند و با شرایط جدید بتوانیم منطبق شویم.
پس از صحبتهای فروغینیا کلیپی پخش شد و در آن به نام و سابقهی روزنامهنگارانی پرداخته شد که در یک سال گذشته فوت کردند.
رویکرد دولت حمایت از نشریات محلی است
حسین انتظامی آخرین سخنران این همایش بود که به تغییر الگوی مصرف رسانهها اشاره کرد و گفت: الگوی مصرف رسانهها در حال تغییر است و سهم مطبوعات خصوصا مطبوعات سراسری روز به روز کاهش پیدا میکند. در مقابل سهم چند نوع رسانهی دیگر در حال افزایش است. رسانههای بین المللی، رسانههای اجتماعی و رسانههای تخصصی. از همه مهمتر رسانههای محلی هستند. این میتواند برای شما فرصت باشد. باید با درک شرایط از این فرصتها بهره برد.
معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد افزود: این را با قاطعیت عرض کنم که مطبوعات محلی آینده خوبی خواهند داشت و نشریات سراسری به تدریج جایگاه خود را از دست خواهند داد. وی گفت: در چند سالی که در معاونت مطبوعاتی و هیات نظارت بر مطبوعات بودم خیلیها به دنبال راهی بودند تا نشریات خود را از محلی به سراسری تبدیل کنند. من در حد امکان تلاش میکردم آنها را از این کار منصرف کنم ولی وقتی قبول نمیکردند اطاعت میکردم. رویکرد ما این است که از نشریات محلی حمایت کنیم.
انتظامی در ادامه به رویکردهای عمومی دولت در تمام حوزهها اشاره کرد و گفت: یکی از شعارهای دولت این است که کارها را به خود مردم بسپارد. به همین دلیل هم از تشکلها و صنوف استقبال و همیشه از ایجاد آنها حمایت میکنیم. همچنین رقابتها و فعالیتهای تشکلها باید در معرض دید و شفاف باشد. از همین رو نباید در را به روی کسانی که شاید نظر مخالفی دارند، ببندید. چنین کارهایی باعث بیاعتمادی در تشکلها میشود.
وی افزود: راه استقرار این اتحادیهی تاسیس شده این است و از طرف دیگر اگر دولت هم میخواهد کمکی انجام دهد نباید به شرط باشد. یعنی اگر فعالیت اتحادیه به سود دولت باشد حمایت کند و اگر نباشد این کار را انجام ندهد. دولت باید از فرآیند درست و شفاف حمایت کند.
انتظامی بیان کرد: رویکرد بعدی دولت، اصلاح و کارآمدی قوانین و مقررات است. در بعضی جاها ضعف قانونی وجود داشت یا قانونی ناکارآمد بود و دولت سعی در برطرف کردن این محدودیتها داشت. گاهی بندهایی در قوانین دیده میشود که مربوط به سال ۵۸ هستند ولی همچنان به آنها استناد میشود. در حوزهی مطبوعات و رسانهها نیز سعی کردیم چنین رویکردی را نسبت به قوانین اجرا کنیم. قانونی به نام دسترسی آزاد به اطلاعات تصویب و ابلاغ شد اما کسی به آن توجه نکرده بود. در حال حاضر کارگروه آن تشکیل شده است و روح حاکم این قانون این است که هر چه برای مردم حق و تکلیف ایجاد میکند را در اختیار آنها قرار دهد. راه مبارزه با فساد شفافیت است و این هم یکی دیگر از رویکردهای دولت است. مکانیزمی طراحی شده تا این اتفاق بیفتد و اگر جایی چنین کاری را انجام دهد یعنی روح حاکم بر دولت را اجرا میکند و اگر این کار را نکند یعنی همان راه قبلیاش را دنبال میکند.
سیاست معاونت، توسعهی بنگاههای مطبوعاتی است
انتظامی ادامه داد: سیاستی که ما به دنبال آن هستیم توسعهی بنگاههای مطبوعاتی است و به نظر من عمدهترین چالش در این زمینه این است که آمایش سرزمینی رعایت نشده است و وظیفهی دولت بود که این کار را انجام دهد و ببیند برای هر بخش چند نشریه نیاز است. به همین علت در بخشهایی با وفور روزنامه مواجه هستیم. ادغام چند نشریه با هم در این راه میتواند کمک کند و برای حمایت از این کار هم اعلام کردیم کسانی که چنین کاری انجام دهند از ۲۵ درصد یارانه برخوردار میشوند.
پس از صحبتهای انتظامی از طرح ویژه اتحادیه مطبوعات محلی رونمایی شد و سپس معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد به سوالات مسوولان رسانههای استانی پاسخ داد. او در این بخش به موضوع بستهی حمایتی دولت در سال ۹۴ اشاره کرد. برای نشریههایی که در اولویت هفتگانه قرار میگیرند، یارانه از شمارهی اول و سه برابر سایر نشریات پرداخت میشود و درخواست مجوزهای آنها نیز خارج از نوبت مورد بررسی قرار میگیرد.
معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد همچنین دربارهی نحوهی انتشار نشریات از سوی ادارات صحبت کرد و گفت که اینها هم باید با مجوز منتشر شوند. صحبت دربارهی نحوهی جذب آگهی برای رسانهها و محدودیتهای رسانههای سراسری در این زمینه در استانها از جمله مهمترین دغدغههای مد نظر در پرسش حاضران بود. موضوع بیمهی اعضای رسانهها و مالیات نیز از دیگر مسایل مطرح شده بود.
بازدیدها: ۱
آخرین دیدگاهها