سایت صدف نیوز- شماره مجوز: 83030

تجلیل از خبرنگاران حوزه سلامت در هرمزگان

تجلیل از خبرنگاران حوزه سلامت در هرمزگان

دکتر غلامعلی جاودان

با حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، معاونین درمان و غذا و دارو، مدیر روابط عمومی و معاون اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از اصحاب رسانه خبرنگاران و روزنامه نگاران حوزه سلامت تقدیر شد.

به گزارش صدف نیوز، در این نشست که با حضور  بیش از ۱۴۰ نفر از اصحاب رسانه، خبرنگاران روزنامه نگاران، تصویربرداران، همکاران واحد خبر و تولید صدا و سیما برگزار شد، دکتر غلامعلی جاودان رئیس دانشگاه علوم پزشکی ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره شهید جمهور آیت الله رئیسی از تمامی اصحاب رسانه در به تصویر کشیدن خدمات دولت و دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان و همچنین اقدامات ارزشمند اصحاب رسانه در آگاهسازی و جریان سازی در  جامعه تقدیر نمود.

دکتر غلامعلی جاودان در ادامه در خصوص گستردگی خدمات دانشگاه در استان  گفت: استان هرمزگان دارای ۱۳ شهرستان و در حدود ۲ میلیون جمعیت با ۱۴ جزیره و شرایط اقلیمی متفاوت آب و هوایی است که خدمت رسانی را سخت می‌کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شرق و غرب استان و همچنین دانشگاه علوم پزشکی استان با حدود ۱۵ هزار نیرو خدمات بهداشتی و درمانی را در جای جای استان ارائه می‌دهد گفت: در حال حاضر ۳۲۵ نفر عضو هیئت علمی در این دانشگاه مشغول به خدمت می‌باشند و تعداد ۳۷۰۰ نفر دانشجو مشغول به تحصیل، که از سال گذشته پذیرش دانشجوی خارجی انجام و در حیطه آموزش پزشکی دانشجوی خارجی مشغول به تحصیل در این دانشگاه را داریم .

بالاترین مقام دانشگاه اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی با کسب رتبه اعتبار بخشی آموزشی توسط وزارت بهداشت، به آموزش پزشکی این دانشگاه و مدرک فارغ التحصیلی این دانشگاه اعتبار فزاینده بخشیده است.

تجلیل از خبرنگاران حوزه سلامت هرمزگان

دکتر جاودان افزود: در حوزه تحقیقات اقدامات خوبی انجام شده است از جمله چاپ کتاب، مقالات علمی، همچنین تفاهم نامه‌هایی با صنایع در جهت تحقیقات منعقد شده که ایجاد فرصتی برای صنایع و دانشگاه در انجام پروژه‌های پژوهشی است.

جاودان ضمن اشاره به برگزاری اولین کنگره بین‌المللی دخانیات در بندرعباس و اولین کنگره بین المللی در جزیره کیش گفت: بررسی بیماری‌ها و سلامت جمعیت استان در شهرستان بندرکنگ تحت عنوان برنامه پژوهشی عملیاتی کوهورت بندرکنگ در حال اجراست.

وی ضمن بیان اینکه ورودی های دانشگاه در مقطع کارشناسی اکثراً از خارج از استان است گفت: این امر سبب شده است که در حیطه‌های پرستاری و فوریت‌ها کمبود نیرو داشته باشیم.

رئیس دانشگاه ضمن اشاره به نقش رسانه برای تحصیل در رشته‌های وابسته به علوم پزشکی در استان خواستار همکاری و اطلاع رسانی اصحاب رسانه در این امر شد و گفت جذب نیروی کارشناس بومی سبب ارتقای خدمت رسانی خواهد شد.

بالاترین مقام دانشگاه در ادامه افزود: در حوزه بهداشت در سراسر استان خدمات زیادی انجام شده و در حال حاضر بالای ۹۵ درصد از مراکز بهداشتی درمانی در مناطق روستایی پزشک دارند.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه مجری خدمات است گفت: به دلیل کمبود منابع و طبق استانداردها در حال حاضر امکان شبانه روزی نمودن خانه‌های بهداشت نیست اما در خانه‌های پزشک ، پزشک مستقر و در موارد اورژانسی خدمات لازم را ارائه می‌دهند.

دکتر جاودان با اشاره به اینکه  آمار مرگ و میر مادران باردار در استان به شدت کاهش یافته است، گفت:  کاهش آمار  مرگ و میر مادران نشان از توسعه یافتگی کشورهاست، که  این آمار در آمریکا بیش از ۳۵ درصد هزار نفر است و در استان هرمزگان این آمار بسیار کمتر و بیست و نه دهم در ۱۰۰ هزار نفر است که نشان از ارائه خدمات مطلوب در استان است، همچنین نرخ باروری در سال ۱۴۰۲ افزایش داشته است که این مرهون آموزش،  شناسایی زوجین نابارور،  اقدامات حمایتی خانواده و مراقبتهای زنان باردار است.

رئیس دانشگاه در ادامه ضمن اشاره به ۱۰ علت مرگ و میر در استان گفت: بیماری‌های غیر واگیر از جمله بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت و فشار خون از عمده دلایل مرگ و میر در استان محسوب می شوند که با توجه به اینکه بسیاری از این بیماری‌ها قابل پیشگیری و کنترل است نقش رسانه‌ها در آگاهسازی و و فرهنگ سازی تغذیه سالم و سبک زندگی بسیار در خور اهمیت است.

دکتر جاودان در ادامه گفت: در سه سال گذشته در استان ۱۹۰ پروژه در حوزه بهداشت و به صورت کلی ۲۴۴ پروژه افتتاح شده است ۱۵۸  پروژه در حوزه بهداشت و سه بیمارستان در حال ساخت می‌باشد ودر آینده نه چندان دور به خدمات بهداشتی درمانی استان اضافه خواهد شد.

جاودان افزود: در سه سال گذشته سه دستگاه ام آر آی به استان و  بیش از ۷۰ دستگاه سنگین تجهیزات پزشکی به مراکر درمانی خدمت رسان دانشگاه در سراسر استان  اضافه گردیده است.

وی با اشاره به اینکه مجوز بیش از ۲۰۰۰ کادر درمان در سال گذشته گرفته شد ولی به دلیل نبود متقاضی استخدام در رشته های تخصصی و کارشناسی، کمتر از ۵۰ درصد مجوزهای استخدام نیرو جذب دانشگاه شده‌اند گفت: اگر نیروها و  متقاضیان شغل در حیطه فوریت‌های پزشکی و پرستاری تحصیل کنند این مجوزها خالی نخواهند ماند که این آگاه سازی نیز نیازمند همکاری اصحاب رسانه است.

بالاترین مقام دانشگاه در زمینه درمان ناباروری در استان گفت: در حال حاضر کلینیک‌های تخصصی درمان ناباروری در شهرستانهای میناب و بندرلنگه و کلینیک های فوق تخصصی در بندرعباس مشغول به ارائه خدمت می‌باشند و تاکنون بیش از ۱۲ هزار زوج نابارور شناسایی و به مراکز تخصصی و در صورت نیاز به مراکز فوق تخصصی ارجاع داده شدند.

دکتر جاودان در ادامه با عنوان اینکه در حال حاضر تعداد تخت‌های بیمارستانی استان از استاندارد کشوری پایین‌تر است گفت: اگر هزار تخت در برنامه توسعه وجود داشته باشد این کمبود جبران خواهد شد که با راه‌اندازی بیمارستان ۵۳۱ تختخوابی و همچنین بیمارستان ۲۶۴ تختخوابی نفت ستاره خلیج فارس و ۱۶۰ تختخوابی میناب و بیمارستان‌ نیروی درمانی سپاه تعداد تخت‌های بیمارستانی استان افزایش و به میانگین کشوری خواهیم رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: طبق آمار یک میلیون و سیصد هزار نفر در طی سه سال گذشته در بیمارستان‌های استان بستری شده‌اند، راه‌اندازی دو بیمارستان کودکان و فاز تکمیلی بیمارستان بستک انجام شده است و در حال حاضر همه بیمارستان‌های استان مجهز به سی تی اسکن هستند، دستگاه EPS الکتروفیزیولوژی قلب در بیمارستان شهید محمدی اضافه و خدمت رسانی می‌کند.

دکتر جاودان در حوزه غذا و دارو گفت: در حیطه کمبود دارو تلاش‌های فراوانی انجام شده تا این کمبودها مدیریت شود در سطح استان بیش از ۲۰۰ داروخانه ایجاد شده حتی در بشاگرد داروخانه خصوصی ایجاد شده است همچنین نظارت بر واردات و صادرات لوازم، آرایشی و مواد غذایی از دیگر اقدامات این حوزه است.

رئیس دانشگاه افزود: در حوزه غذا و دارو آزمایشگاهی برای نظارت بر مواد غذایی و آرایشی و بهداشتی در حال ساخت است که با وجود آن سلامت مردم در زمینه مواد غذایی ایجاد می شود. همچنین پیگیری راه‌اندازی شهرک دارویی با حمایت‌های استاندار در حال اجراست.

دکتر جاودان ضمن اشاره به فرسودگی آمبولانس‌های استان گفت: حدود ۹۰ پایگاه اورژانس در استان هست اما بیش از ۵۰ درصد آمبولانس‌ها از رده خارج است که ۳۰ درصد آمبولانس‌ها جهت تعمیرات ارسال شده است که با توجه به اهمیت موضوع از وزارت بهداشت جهت تعمیر و اضافه شدن آمبولانس  در حال پیگیری هستیم.

در حیطه تکنسین فوریت‌های پزشکی در سطح استان دچار کمبود نیرو هستیم که توصیه به تحصیل علاقه‌مندان در این رشته می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ضمن تقدیر از خیرین استان گفت: یک سری پروژه‌های مهم استان از جمله بیمارستان بستک و تجهیزات پزشکی در بندر لنگه سیریک و رودان با همکاری خیرین استان انجام شده است که در خور تقدیر است.

وی با اذعان اینکه نقش خیرین در حوزه سلامت بسیار پررنگ است گفت: تعدادی از آمبولانس‌ها توسط خیرین اهدا شده است همچنین در زمینه ساخت و ساز و تجهیزات هم کمک های خوبی انجام شده است.

وی ضمن اشاره به کمبودهای تجهیزاتی از خیرین استان درخواست نمود که در جهت تعالی خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی را یاری نمایند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ضمن اشاره به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی در مرکز همایش های صدا و سیمای تهران گفت: دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در زمینه گردشگری سلامت تندیس دانشگاه برتر را دریافت کرده است.

در این نشست غلامعباس شمس الدینی رئیس انجمن صنفی روزنامه نگاران استان ضمن تقدیر از ریاست دانشگاه گفت: با توجه به نقش رسانه در آگاهسازی، شایسته است دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان برای ارتقاء بهداشت و درمان، اقدام به تشکیل کارگروه تخصصی رسانه را در کنار خود داشته باشد.

شمس الدینی اظهار کرد: ما نگران پشه آئدس هستیم و تمام توان خود را برای آگاهسازی و فرهنگ سازی انجام خواهیم داد.

در پایان این جلسه از خبرنگاران روزنامه نگاران اصحاب رسانه تقدیر گردید.

ساعت: ۰۹:۵۱ بعد از ظهر - ۱۴۰۳/۰۵/۲۶

بازدیدها: ۲۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *