سایت صدف نیوز- شماره مجوز: 83030

قابلیت های گردشگری بندرعباس نباید زیر سایه جزایر محو شود

قابلیت های گردشگری بندرعباس نباید زیر سایه جزایر محو شود

قابلیت های گردشگری بندرعباس

امروزه گردشگری یکی از امید بخش ترین فعالیتهایی است که از آن به عنوان گذرگاه توسعه یاد میشود و بر اساس چهار دهه تحقیقات بانک جهانی، گردشگری به عنوان اهرمی قدرتمند در الگوواره توسعه پایدار مورد تایید قرار گرفته است.

به گزارش صدف نیوز، نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد که شهر بندرعباس پتانسیلهای لازم برای توسعه گردشگری را داراست.  بهترین راهبرد جهت توسعه گردشگری و استفاده از ظرفیت آن، راهبرد تدافعی می باشد.

بندرعباس با دارا بودن منطقه ساحلی و کوهستانی و جاذبه های گردشگری فراوان همچنان نقطه عبور گردشگران است نه مقصد و ایستگاهی برای ایجاد اشتغال و درآمدزایی متاسفانه مسئولان کم کاری هایی در خصوص ایجاد این زمینه ها داشته اند از سواحل زیبایی که مردم خودشان با عرضه کردن فرهنگ و سنن خود یک خط زیبایی ساحلی ایجادکرده اند تا کوه گنو که با وجود سنگ هایی که مدت زیادی است جاده های عبور این کوه را برای گردشگران خطرساز کرده اما ساکنان این شهرستان به دلیل کمبود اماکن گردشگری این خطرات را به جان خریده اند؛ این در حالی است که شنیده ها حاکی از آن است که زمین هایی با کاربری فرهنگی و گردشگری به پاساژها اختصاص داده شده است. در بلوار ساحلی می توان زمین هایی که با کاربری مسکونی هستند را به کاربری گردشگری تبدیل کرد و باعث اشتغالزایی دربندرعباس شد همانطور که مردم در ساحل به صورت خود جوش شغلی ای را ایجاد کرده اند چه خوب می شد اگر این مشاغل از نظر گردشگری ساماندهی شوند از طرفی می توان با تعیین تکلیف زمین هایی باکاربری گردشگری در بندرعباس که راکد مانده اند به این مهم پرداخت.

علاقه بشر به دریاها و اقیانوس‌ها، باعث ایجاد صنعت چندین میلیون دلاری در گردشگری شده است؛ صنعتی به نام گردشگری دریایی. گردشگری شامل سفرهای تفریحی است که در آن دریاها و اقیانوس‌ها اصلی‌ترین تمرکز فعالیت‌ها هستند.

گردشگری دریایی در قالب‌های مختلفی فعالیت می‌کند از جمله تورهای کروز، اکوتوریسم دریایی و حتی سفرهای اکتشافی برای صید ماهی می تواند تعریف شود و همچنین می‌تواند شامل انواع فعالیت‌هایی باشد که در مناطق ساحلی و دریایی امکانات انجام آن وجود دارد از جمله قایق‌سواری تفریحی، گردشگاه‌های ساحلی، ورزش‌های آبی، گردشگری مبتنی بر دریا مثلا بازدید از حیات وحش دریایی در پارک‌های دریایی و … ؛ این نوع از گردشگری پایدار فرصت‌های زیادی برای توسعه فراهم می‌کند و موجب احیای مجدد نواحی ساحلی فراموش شده است. بندرعباس به عنوان شهری توریستی، گردشگری و مرکز استان، نیازمند فضایی است که در آن تعامل شهری، وقت گذرانی شهروندان با تکیه بر کاربری‌های فرهنگی و تفریحی شکل بگیرد و مایه افتخار شهروندان بندرعباسی و پاسخی در مقابل چالش هویت و ماهیت واقعی آن باشد.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان و امام جمعه بندرعباس در این رابطه گفت: هرمزگان با توجه به منابع و اماکن ارزشمندی که دارد یکی از مناطق مهم گردشگری در سطح کشور است اما شهر بندرعباس متاسفانه به یک گذرگاه تبدیل شده و نه یک ایستگاه، علیرغم اینکه گردشگران نسبت به حضور در بندرعباس رغبت دارد اما به دلیل فراهم نبودن جلوه های لازم به دیگر مناطق گردشگری می‌روند و بندرعباس صرفاً گذرگاه عبور گردشگران است .

حجت الاسلام والمسلمین عبادی زاده

حجت الاسلام والمسلمین عبادی زاده خاطرنشان کرد: علت اینکه گردشگران ماندگار نمی شوند این است که جلوه‌هایی ایجاد نشده که موجب شود گردشگر مدت زمانی را که در استان است درشهر بندرعباس است بماند و لازمه آن توجه به اماکن میراثی ماست بسیاری از این جلوه‌های میراثی استان روزانه در حال نابودی است و برای ایجاد اماکن گردشگری و آینده فکری نشده است حتی طبق برخی گزارش‌های دریافتی اماکنی با قدمت دیرینه بیش از ۱۰۰ سال به بهانه‌های مختلف به لحاظ عدم رسیدگی تخریب می شوند.

وی با اشاره به اینکه ما بسترهای خوبی نظیر دریا داریم که یک پشتوانه ارزشمند گردشگری است اما بین شهر بندرعباس که در سواحل واقع شده یا نقاطی که خارج از شهر ساحلی هستند تفاوتی وجود ندارد.

وی تاکید کرد: مسئولین برای این مهم فکری کرده و برنامه‌ای داشته باشند.

حجت الاسلام عبادی زاده خاطرنشان کرد: در سند شورای فرهنگی استان باید به این موضوع توجه شود و مسئولین دیدگاه ایستگاهی نسبت به شهر بندرعباس داشته باشند نه گذرگاهی.

مراکز تفریحی و گردشگری مناسب با تعداد ظرفیت‌های مورد نیاز استان نیست

در ادامه عباس رئیسی معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان نیز در خصوص علت اینکه بندرعباس نتوانسته به تنهایی مقصد گردشگران باشد گفت: استان هرمزگان هر ساله پذیرای تعداد بسیار زیادی گردشگر خصوصا در حوزه دریایی است لازم است که تعداد اقامتگاه‌های استان را افزایش دهیم تعداد مراکز تفریحی و گردشگری مناسب با تعداد ظرفیت‌های مورد نیاز استان نیست و در واقع باید تمهیداتی اندیشیده شود که مراکز تفریحی، سرگرمی ساحلی و چه سایر تاسیسات گردشگری افزایش یابند.

وی در خصوص چگونگی حمایت از سرمایه گذاران در این حوزه خطاب به مالکانی که اراضی با قابلیت‌های گردشگری دارند اظهار داشت: از مالکان و صاحبان زمین‌ها با کاربری‌های گردشگری تقاضا دارم برای جبران کمبودهای اقامتی استان و رونق صنعت گردشگری و همچنین اشتغال آفرینی در استان نسبت به احداث و راه اندازی هتل و مراکز اقامتی در شهر بندرعباس اقدام کنند و مالکان می‌توانند از تسهیلات گردشگری نیز بهره‌مند شوند و مورد حمایت قرار بگیرند.

مصطفی فاطمی مدیرکل گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم بیان کرد: در حوزه گردشگری نیاز به زیرساخت متعدد داریم که در سال‌های متعددی نیاز به بازسازی داشته باشند و تخت‌های اقامتی آن اضافه شوند.

وی افزود: در هرمزگان و استان‌های ساحلی، این نیاز دوچندان است زیرا هم نیازمند امکانات ساحلی و مجموعه‌های اقامتی هستیم. هرمزگان به لحاظ اینکه مسیر ریلی نیز دارد و نسبت به سایر استان‌ها که از این امکانات محرومند قابلیت‌های بیشتری برای سفر دارد و تبدیل می‌شود به پارکینگ افرادی که بخواهند به جزایر قشم کیش و هرمز سفر کنند در صورتی که قابلیت‌های بسیار زیادی در حوزه طبیعت گردی و گردشگری ساحلی فرهنگی و تاریخی دارد.

فاطمی ادامه داد: گاهی قابلیت‌های بندرعباس در قالب استان هرمزگان گم می‌شود و نتوانسته خود را به عنوان مقصدی جدا معرفی کند بلکه زیر سایه جزایر جنوبی خود در گردشگری محو شده و یکی از معضلات برخی از شهرها این است که برخی از مجموعه گردشگری تغییر کاربری می‌دهند نوع نگاهی که در گردشگری وجود دارد این است که منفعت گردشگری در کل شهر پخش می‌شود گرفته تا فروش مغازه‌ها منفعت خودرو از طرق مختلف به شهر باز می‌گردانند در شهر یک سری زمین با کاربری گردشگری وجود دارد مالکان می‌توانند از تسهیلات ویژه برخوردار شوند که سمت و سوی آن را به سمت ساخت ببریم.

تهیه و تنظیم: حسین فریدونی

ساعت: ۰۳:۱۵ بعد از ظهر - ۱۴۰۲/۰۹/۲۲

بازدیدها: ۲۱۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *